Gua sha- ohjeet vartalolle

Gua Sha on erittäin rentouttava syvähieronnan tekniikka, joka puhdistaa kehoa helpottaen nopeasti paikallista kipua, mm. lihas- ja jännekipuja. Vartalohoitoa voi tehdä itselleen 1-2 krt. viikossa. Kehon täytyy päästä hoitojen välillä palautumaan ja korjaamaan itseään.

Alla olevassa kuvassa näkyvät hoitosuunnat, mutta voit välillä liikuttaa hoitovälinettä vastakkaiseen suuntaan joko ylös- tai alaspäin. Hoidossa ei rikota ihoa, eikä rikkinäistä tai tulehtunutta ihoa saa käsitellä. Hoidon ei pitäisi sattua, vaan tuntua samalta kuin syväkudoshieronta. Hoidon aiheuttamia mustelmia ei kannata pelästyä, sillä niitä tulee helposti alueille, joilla on ongelmia. Guashaamisen ammattilaisille mustelman väri kertoo vaivan laadun. Alkuun jumikohdat saattavat olla arkoja, mutta jumitusten helpottaessa, mustelmat ja kipu vähenevät.

  • Levitä iholle hiukan öljyä, jotta Gua sha liukuu paremmin.
  • Hoidossa painellaan akupisteitä tai hierotaan ihoa ja lihaksia vetämällä välinettä pitkin ihoa.
  • Toista liikettä kullakin kohdalla niin kauan, että ihon pintaverenkierto vilkastuu ja tunnet jumitusten antavan periksi. Kuuntele kehoa! Anna kehon jännitysten laueta pikkuhiljaa äläkä runno jumeja auki. Pyydä ystävää hoitamaan ne alueet, joille et itse ylety.

Niska: hiero niska selkärangan kohdalta kallon pohjaan suuntautuvin vedoin. Guashata voi tässä liikkeessä pitää sakaraosa ihoa vasten. Niskan sivut voit käsitellä kuperalla puolella.

Hartiat ja käsivarret: aloita hieronta olkapäistä ja etene olkavarsiin alaspäin suuntautuvin vedoin. Tämän jälkeen etene hieromalla koko käsi aina sormiin saakka. Gua shata voi tässä liikkeessä pitää lappeiltaan, pitkä kaareva sivu ihoon päin.

Selkä: hiero selkä ensin selkärangan molemmin puolin alaspäin suuntautuvin vedoin. Gua shata voit tässä liikkeessä käyttää sakarat ihoa vasten. Tämän jälkeen hiero muu selkä kuvan osoittamalla tavalla. Muuta selkää hieroessa Gua shaa pidetään lappellaan, pitkä kaareva sivu ihoon päin.

Pakarat: pakarat kannattaa hieroa käyttämällä Gua shaa lappeiltaan, pitkä kaareva sivu ihoon päin. Liikkeet on hyvä suunnata sivulle alas seuraten luonnollista pakaran kaarta.

Takareidet ja pohkeet: Gua shaa tässäkin liikkeessä lappeiltaan, pitkä kaareva sivun ihoon päin alaspäin suuntautuvin vedoin.

Rintakehä: rintakehässä voi käyttää samaa tekniikkaa kuin selässä: ensin pitkin rangan keskiosaa alaspäin suuntautuvin vedoin, jonka jälkeen rintakehä kylkiluiden mukaisesti keskeltä sivulle suuntautuvin liikkein.

Vatsa: vatsa hierotaan sivuilta keskelle suuntautuvin vedoin. Tässä liikkeessä voit käyttää gua shata joko sakara tai kaareva sivu ihoon päin.

Etureidet ja sääret: Gua sha samoin kuin takareisissä ja pohkeissa eli lappeiltaan, pitkä kaareva sivun ihoon päin alaspäin suuntautuvin vedoin.

Kämmenet: Gua shaan kaareva sivu ihoon päin aloittaen sormista ja etene kämmeneen. Suuntaa liike rannetta kohti.

 

 

 

 

 

 

 

 

Jalkapohjat:Ggua shaan kaareva sivu ihoon päin aloittaen kantapäästä ja etene päkiälle. Suuntaa liike kantapäästä poispäin.

Lataa tästä Gua sha- ohjeet vartalolle (PDF):

SkinMood Gua sha- ohjeet vartalolle